, ,

Commercieel zijn of waarde aan je lezers geven?

Er is iets waar ik al een hele lange tijd mee zit en ik ga het gewoon met jullie delen omdat ik eigenlijk altijd over alle onderwerpen schrijf die me bezig houden. Voordat ik ziek werd was ik van plan om nu eens echt goed bezig te zijn met mijn blog en 3 maal per week iets online te zetten. Ik sprak erover met Elaa van studio Mama en met mijn oudste zoon. Ik ben een persoon die niet commercieel is. Ik vind marketing superleuk hoor. Verkoopbevordering vond ik ook als een van de weinige vakken heel interessant maar als het over mezelf gaat ben ik niet commercieel.
Maar als je schrijft heb je ook een publiek nodig. Je kunt wel lekker voor jezelf schrijven maar het werkt het lekkerste als je af en toe hoort dat iemand zichzelf herkent in wat je hebt geschreven.  Of als je mailtjes krijgt van lezeres die bijna nooit reageren op iets, maar dan wel reageren op jouw blog en dan zeggen dat ze zich niet meer alleen voelen. Dat ze het idee waren dat ze hier alleen mee zaten maar dat ze zich door een blog die ik schreef begrepen voelen.

Ik ben een emotionele schrijver. Ik denk dat de reden dat mijn blog zo hopeloos achterloopt, ook is dat ik een emotionele schrijver ben, ik ben slecht in plannen en ik schrijf als er iets in me opkomt. Niet handig met een blog. Want lezers willen regelmatig iets nieuws lezen. Het onhandige met een slechte planning is dat je inspiratie krijgt op momenten dat je niet achter je laptop zit en dat je ook niks bij je hebt waar je even iets op kunt schrijven. Meestal is dat dan als ik boodschappen doe, of in de bus zit. Gewoon zoiets waardoor ik vergeet waar ik over wilde schrijven.

Een goede blogger die schrijft vooruit, plant blogs in, weet alles van SEO (Hoe je goed gevonden kunt worden in google.), webdesign, is commercieel en is gewoon de hele tijd bezig met bloggen. Nou ik kan zo een blog schrijven met alle redenen waarom ik een slechte blogger ben want ik mis een paar van die eigenschappen. Toen ik vroeger begon met bloggen was bloggen ook gewoon een beetje schrijven. Makkelijk, je kwam vanzelf op de voorpagina van web-log.nl en als je maar vaak genoeg iets schreef, kreeg je allerlei nieuwe bezoekers. Nu is het allemaal anders. Je moet je stukken zo schrijven dat google weet waar het over gaat en dat als iemand iets zoekt over dat onderwerp, je op de eerste pagina van de zoekresultaten komt. En hier komt het commerciële dus weer om de hoek kijken. Je moet ook je blog delen met mensen. Je moet in feite zeggen: “Hee, kijk eens, ik heb een blog geschreven, kom je lezen!?” En als je de kosten van je blog eruit wilt halen want de kosten lopen best wel op, doe je samenwerkingen. Maar.. ik hou dus helemaal niet van bloggers die continue maar samenwerkingen hebben. Ik vind het best oké als iemand samenwerkingen heeft natuurlijk. Maar elke keer? Dan voel ik me als lezer eigenlijk bedrogen. Soms zie je alleen maar samenwerkingen voorbij komen.

En ik heb dus besloten dat ik best samenwerkingen wil doen maar dat ik niet iets wil ‘promoten’ waar ik niet achter sta. De hele intentie met mijn blog is ook om vrouwen met elkaar te verbinden en er iets goeds mee te doen. De blog is een stukje van mezelf en ik ga mezelf niet anders voordoen dan ik ben. Thuis ben ik bezig met minimaliseren, dan zou het raar zijn als ik hier bergen met speelgoed zou aanprijzen. Ik wil er juist vanaf! Maar iets wat de wereld beter maakt, wat mijn kinderen beter maakt of mijn gezin, dat wil ik wel doen. Speelgoed dat goed is voor hun ontwikkeling en dat niet slecht is voor hun gezondheid, daar sta ik juist achter. Net zoals met producten waar ze van leren zoals boeken, geef mij maar een hele lading kinderboeken hoor. Komt wel goed hier. Ik geef het namelijk ook weer door aan anderen. Nouja, wat dus mijn hele punt is, is dat ik niet commercieel wil zijn maar dat ik wel waarde wil bieden.

Als jij als lezer iets koop omdat ik het aanprijs moet ik er wel achter staan. En ik denk dat ik met mijn hele blog die ik nu heb geschreven eigenlijk ook gewoon al weet waar ik heen wil. Ik wil waarde bieden. Ik wil dat jij er beter van wordt als je het product koop wat je bij mij hebt gezien. Of dat ik een blog schrijf waardoor jij je beter voelt omdat je ziet dat je niet alleen bent. Er zijn al genoeg ellendelingen op de wereld die alleen aan geld of aan macht denken. Ik wil dat mijn blog een tegengeluid is, gezellig, lief, emotioneel en eerlijk. Dat jij je als vrouw kunt herkennen en een goed gevoel hebt als je hier leest. Dat je niet voelt welke kleur je huid is maar dat je een vrouw bent. Er is zoveel verdeeldheid op de wereld. Ik doe daar niet aan. Hier is iedereen welkom.

Okeee, beetje zoetsappig stuk geworden he? Maar goed, maakt niet uit, hoe denk jij erover? Is commercieel een vies woord of vind je het helemaal ok?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.