, ,

Bloggen is commercieel en waarom maken bloggers reclame?

Toen ik in 2003 begon met bloggen was bloggen nog heel erg onbekend. Het was echt alleen een plek om je gedachtes of ideeen online te zetten. Het was ook heel makkelijk om te bloggen. Omdat ik een hele lange blogpauze hield, viel ik bijna van mijn stoel toen ik weer begon. Bloggen was commercieel geworden. Like hoe dan?

Commercieel denken is best o.k.

Ik volgde allerlei pagina’s die over bloggen gingen omdat ik een honger had naar meer informatie over bloggen. Vooral het schrijven vond en vind ik interessant. Maar blijkbaar zijn er ook allerlei trucjes om je blog groter te laten worden (meer lezers krijgen). In het begin vond ik dit echt heel raar en te commercieel. Tot ik me realiseerde dat het niks is om je voor te schamen als je wilt dat veel mensen lezen wat je schrijft. Iemand die schilderijen maakt, wil ook graag dat mensen dat zien en mooi vinden. En soms moet je hosselen. Hosselen in de goede zin, dus je blog delen op social media en allerlei ‘trucjes’ gebruiken waardoor je blog hoger komt te staan bij google.

Geld verdienen met je blog?


Ook vond ik het idee dat je geld kan verdienen met je blog echt wel leuk. Ik bedoel, ik heb nooit het beroep gevonden waar ik blij van werd en ik ben al heel lang thuisblijfmoeder. Ik heb bewust die keuze gemaakt omdat ik er wilde zijn voor mijn kinderen en niet gebonden wilde zijn aan een werkgever en de verplichtingen die daar aan vast zitten. Niks lijkt me erger dan je zieke kind toch naar school te moeten sturen met een paracetamol omdat je moet werken. Respect voor de mama’s die dit wel doen. Echt, ieder zijn keuze. Maar voor mij persoonlijk leek dat mij niks.

Tevreden met minder

Gelukkig heeft mijn man een beroep waarbij ik thuis kan blijven en zitten we ook niet vast aan een dure hypotheek of aflossingen van schulden. We gaan ook niet uit, drinken geen alcohol en gaan niet zo vaak uit eten. We zijn tevreden met wat minder. Maar toch. Ergens kriebelde het wel aan mij dat ik geen inkomen heb. Dus toen ben ik me wat meer gaan bezighouden met de commerciele kant van het bloggen. Ik leerde over reclame dat de reclame van tegenwoordig heel anders verloopt dan vroeger. Dat we vroeger geloofden wat we op tv zagen maar dat we het nu liever horen van iemand die we vertrouwen.

En alhoewel ik het woord ‘commercieel’ eerst heel vies vond, begon ik het beter te begrijpen. Commercie is niet vies. Het is juist interessant. Ik vind het interessant dat mensen nu niet meer geloven in reclame van een bedrijf dat zichzelf aanprijst maar dat ze dat liever van iemand horen die ze vertrouwen. Want dat heeft natuurlijk ook een voordeel. Zo heb je verschillende soorten bloggers en verschillende soorten normen en waarden.

Eigen normen en waarden

Zo zal ik bijvoorbeeld nooit reclame maken voor een alcoholisch drankje, of voor andere dingen die tegen ons geloof ingaan. Maar zo zal ik bijvoorbeeld wel reclame kunnen maken voor producten waar ik wel achter sta, die ik fijn vind om te gebruiken, of dingen waarvan ik denk dat jullie als lezers er iets aan hebben. Stel je voor, er is een badpakkenmerk dat zwempakken verkoopt die je auwrah bedekken maar die niet alles bedekken, zou ik daar wel over nadenken omdat je dat dan wel zou kunnen gebruiken als je met andere vrouwen gaan zwemmen. Zo zal ik altijd de overweging maken of ik het met mijn eigen normen en waarden kan verenigen. Ik vind dat je als blogger wel een verantwoordelijkheid hebt om eerlijk te zijn met je lezeres en niet iets te promoten dat je zelf niet zou gebruiken of waar je zelf niet achter staat.

Momenteel maak ik nog niet echt reclame. Ik heb wel al een aantal recensies geschreven en zou er nog graag een aantal aan toe willen voegen. (Hier kun je ze vinden een jihad van liefde en Onderweg naar de moskee) Gewoon omdat ik lezen heel belangrijk vind en omdat ik het leuk vind om een verslagje over een boek te schrijven.  Ik hoop dat jij als lezer ook het gevoel hebt dat je mij in dat opzicht kunt vertrouwen. Ik ben niet het type ‘alles-mooier-maken-dan-het-is. Als je mij op insta volgt (je kunt hiernaast klikken op het icoontje van insta om mij te volgen), weet je ook dat ik juist houd van eerlijkheid en van alles vertellen hoe het is.

Hopelijk heb je nu een beter beeld over waarom bloggers reclame maken en of ze commercieel zijn. Heb je er nog vragen over kun je ze altijd stellen.

10 antwoorden
  1. Saharabloem
    Saharabloem zegt:

    Echt heel herkenbaar dit en leuk om te lezen , ik ben 15 jaar geleden ook thuisblijfmama geworden voor dezelfde redenen die jij ook zegt en heb wel de nodige diploma’s gehaald maar er nooit wat mee gedaan en daarom nu na al die jaren begon het ook te kriebelen bij mij en ben ik mijn eigen zaakje begonnen waar ik toch nog thuisblijfmama kan blijven maar toch iets kan doen wat ik erg leuk vind. Ook ivm het commerciële deel ik volledig jouw mening ; alleen reclame maken voor iets waar je achterstaat. Wat ik zo leuk vind aan hoe je schrijft is dat het echt direct en eerlijk is en daar hou ik van. 👍🏽👌🏽

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *